Pentru buna functionare a actului
medical, trebuie sa respectati toate cerintele legale in vigoare. Cadrul
legislativ de desfasurare al actului medical transforma medicina si relatiile
care converg din practica ei intr-un domeniu reglementat. Acest lucru inseamna
ca trebuie sa respectati cu strictete normele in vigoare atat cat priveste
actul medical cat si cele regeritoare la relatiile de colaborare cu partenerii si
furnizorii de pe piata produselor medicale.
Astfel, un medic stomatolog pe
langa relatia cu clientii, va trebui sa respecte normele relatiilor cu
colaboratori cum ar fi: tehnicienii dentari, chirurgi, precum si cu furnizori de
aparatura si consumabile in domeniul medical. Datorita faptului ca toti
activeaza in domeniul medical, toti trebuie sa fie inregistrati si autorizati
de catre Ministerul Sanatatii pentru a activa pe aceasta piata astfel:
-
Medicii dentisti pe langa diploma
de studii corespunzatoare, trebuie sa fie membrii ai Colegiului Medicilor
Dentisti din judetul in care se afla pentru a putea practica, pe langa forma de organizare juridica ( CMI, SRL, etc. )
-
Tehnicienii trebuie sa fie membri
ordinului tehnicienilor pentru a avea dreptul de practica pe langa forma de
organizare juridica ( PFA, SRL, etc. )
-
Furnizorii de materiale si
aparatura stomatologica trebuie sa detina AVIZ de functionare emis de catre
ANMDM ( Agentia Nationala a Medicamentului si a Dispozitivelor Medicale ) pe
langa forma de organizare juridica ( SRL, PFA, etc ). Acest aviz specifica daca
au dreptul de a fi importatori si/sau distribuitori.
-
Firmele care ofera servicii de
service aparatura medicala, care ofera contracte de service trebuie sa fie
autorizati de ANMDM cum ca au acest drept si calificare. Cereti o copie a acestui aviz ANMDM si a
anexei acestuia pentru orice relatie contractuala sau ocazionala cu
importatorii, distribuitorii, firmele de service pentru a fi siguri ca
produsele sau serviciile contractate respecta standardele legale si nu
incalcati legea.
Dupa
cum se observa toti participantii pe piata serviciilor medicale si activitatile
conexe acestuia, trebuie sa detina autorizatii de functionare in acest domeniu.
Orice relatie practicata intre persoane fizice sau juridice inafara celor
autorizate fac ca actul medical sa devina compromis si pasibil de contraventii.
Puteti fi dati in judecata de catre clienti fiind acuzati de malpraxis pentru
ca nu respectati conditiile legale de desfasurare al actului medical deoarece
nu puteti garanta calitatea serviciului medical.
RELATIA CU FIRMELE DE IMPORT SI DISTRIBUTIE PRODUSE MEDICALE :
Importul
produselor medicale se poate face doar de catre firmele importatoare si daca
acestea respecta anumite conditii si anume:
-
Sunt organizate sub forma de SRL
si sunt platitoare de TVA ( conditie juridica )
-
Sunt inregistrate la ANMDM ca
importatori autorizati ai firmelor de la care importa produsele si ca
aceste
produse introduse pe piata sunt omologate si respecta normele europene
prin
aplicarea marcajului CE si a certificatelor CE corespunzatoare ( in
termenul de validitate si corespunzatoare produsului ). Acest lucru
este verificat de catre ANMDM o data cu eliberarea avizului de
functionare al
acestor firme importatoare. Acest aviz da dreptul unei firma de a
importa
produsele pentru care sunt autorizati, de a distribui doar produse (
fara import ), sau o combinatie de
ambele activitati. Orice produs achizitionat trebuie sa fie insotit de
urmatoarele documente: factura de achizitie, certificat de garantie
eliberat de
vanzator, certificat de conformitate CE ( dovedeste omologarea
aparatului prin
listarea modelului aparatului pe certificatul de omologare alaturi de
firma
producatoare ), manual de utilizare in limba romana, copie aviz de
functionare
a firmei care vinde produsul ( dovedeste originalitatea siautenticitatea
produselor ). Inexistenta acestor documente face achizitia produsului sa
fie
din surse indoielnice si greu de dovedit ca respecta standardele impuse
in
domeniu. La orice achizitie de produse medicale verificati daca firma
furnizoare este o firma acreditata de catre ANMDM pentru a face acest
lucru si
daca produsul cumparat de la ei este trecut pe anexa acestui aviz,
pentru care
sunt autorizati. ATENTIE: nu cumparati produse de la firme neautorizate
deoarece riscati sa va treziti cu produse neomologate pe piata
Europeana. In
cazul in care ati achizitionat un produs neomologat pe piata Europeana
singura
modalitate de a folosi acest aparat este de a face o cerere la ANMDM
pentru un
proces de omologare individuala al aparatului pe care l-ati
achizitionat,
proces care dureaza mult si costa mult. Dupa cum se observa nu este
legala cumpararea
directa a produselor de la fabrici ( ex. China ) deoarece dumneavoastra
ca si
medic practicant nu sunteti distribuitor autorizat al firmei
producatoare si nu
puteti garanta ca produsul cumparat respecta standardele legale. Plus ca
va fi
foarte greu sa gasiti o firma care sa ofere servicii de reparatii pentru
produsul achizitionat de dumneavoastra, caz in care nu veti putea avea
contract
de service, trebuind sa gasiti firma autorizata de a depana produsul
respectiv.
RELATIA
CU FIRMELE CARE OFERA SERVICII DE PUNERE IN FUNCTIUNE, INTRETINERE, REPARATII,
VERIFICARI SI CONTRACTE DE SERVICE:
Conform
legislatiei in vigoare toti medicii stomatologi care se afla in practica au
nevoie de contract de service pentru aparatura aflata in exploatare. Singurele
firme autorizate pentru a face activitati de service sunt cele autorizate de
ANMDM si este expres trecut in avizul lor ca sunt autorizati pentru activitate
de service pentru aparatele pentru care au fost pregatiti tehnic. ATENTIE: daca
ati achizitionat un produs importat de catre of irma din Bucuresti veti putea
face service doar la firma respectiva care este autorizata sa faca service pe
modelele respectiva de aparate sau firme care au aceeasi autorizare. Reparatiile nu pot fi facute de o firma care nu
este autorizata pe acel model de aparat.
Toti
medicii stomatologi la achizitia unui aparat sunt obligati sa ceara un proces
verbal de punere in functiune al produsului, proces verbal care poate fi emis
doar de catre o firma de service autorizata. Acest proces verbal emis trebuie
sa fie insotit de o copie a AVIZ ului ANMDM al firmei unde se specifica faptul
ca sunt autorizati pentru activitati de punere in functiune a aparatelor.
Obligatiile
periodice de verificare tehnica a aparaturii medicale aflate in exploatare in
cabinetele stomatologice sunt pentru uniturile dentare de 1 verificare pe an si
pentru sterilizatoare cu abur sub presiune ( autoclave ) de 1 verificare pe
trimestru ( 3 luni ) . Aceste revizii se fac de catre firme autorizate de catre
ANMDM pe baza avizului acestora unde este specificat express ca sutn autorizati
sa faca verificari la aparatura stomatologica si sterilizatoare uz general
spitalicesc pentru sterilizatoare cu abur sub presiune ( autoclave ). Atentie
nu sunt recunoscute verificari periodice de catre firme care nu poseda
autorizatie ANMDM pentru acest lucru. Verificarile tehnice periodice se fac cu
aparate specializate, inregistrate pe baza de serie la ANMDM si aflate in
perioada de omologare.
Aparatura
medicala aflata in exploatare, in cazul unor defectiuni, va fi reparata doar de
catre firme autorizate pentru a face reparatii pentru tipul respectiv de
aparat. Atentie: nu orice firma poate repara orice tip de aparat doar daca are
pregatirea tehnica de reparatie pentru acel model. Acest lucru este specificat
din nou in avizul ANMDM. Orice reparatie trebuie insotita de un proces verbal
de reparatie, copie al avizului ANMDM al firmei care efectueaza reparatia cat
si de un proces verbal de verificare cu documentele aferente care atesta faptul
ca dupa reparatia produsului acesta respecta parametrii de functionare pentru care
a fost proiectat de catre fabricant. Acest lucru poate fi facut doar de catre
firmele autorizate in domeniu, autorizatie dovedita prin avizul ANMDM si anexa
acestuia.